sâmbătă, 9 ianuarie 2016

Căluşarul (4) - 2015

Proiectul meu de lungă durată "Călușarul" a ajuns în 2015 la al patrulea an consecutiv. Iar pentru acest an am ales zona ''Geoagiului''.
Am abordat pe majoritatea călușarilor imediat după Festivalul Călușarului Tradițional din zona Orăștiei (ediția a II-a). Numele festivalului se potrivește foarte bine și fotoproiectului meu pentru ca eu urmăresc doar "Călușarul" din împrejurimile și zona Orăștiei. Tradiția, jocul și obiceiul călușarilor din zona Orăștiei se practică numai la sărbatorile de iarnă. Vă recomand să vedeți sau revedeți proiectul meu și în anul [2012], [2013] și [2014] (* dați click pe fiecare an în parte pentru link direct).
Trebuie să vă mărturisesc că anul acesta am făcut cele mai puține poze și cele mai proaste. Nu știu dacă am o imagine bună. Poate trebuia să iau o pauză. Am stat pe gânduri dacă să mai public sau nu. (Asta și pentru că din anii trecuți mi s-au furat din poze, din textul scris și din datele culese de mine). 
Până la urmă mi-am dat seama că fac acest proiect nu doar de dragul esteticii, ci pentru că m-am atașat de subiect. Paradoxul se face că deși 2015 este anul în care am făcut cele mai puține poze am selectat să public cele mai multe (cam 60 de imagini foto). Cred că am selectat așa multe pentru că nu am ales doar un sat centru de comună cum am făcut în anii trecuți. Pentru 2015 am planificat să fotografiez călușarii din Homorod, Geoagiu, Bozeș, Ardeu și Voia fiind singurii călușari din această parte care fac eforturi să păstreze tradiția. 
În mare jocul și obiceiul călușarilor se aseamănă cam în toate satele din zona Orăștiei.
Asemănările dar și micile deosebiri în ceea ce privește jocul, portul, și obiceiul călușarilor o să le descoperiți urmărind de la început și în fiecare an imaginile proiectului meu de suflet pe care l-am numit într-un cuvânt "Călușarul". 

- Duminică, 20 decembrie 2015: Orastie, Festivalul Calusarului Traditional din zona Orastiei

Parada portului călușăresc am pierdut-o și am ajuns chiar înainte să înceapă festivalul pe scena din Piața Victoriei, în centrul orașului.

Pe scenă domnul Eugen Petru Pistol, realizatorul acestui festival face o scurtă prezentare.  
 Călușarii din Costești intră pe scena festivalului în mare forță.
Călușarii au fost foarte fotografiați și filmați.
Și eu am fotografiat toate cetele care au urcat pe scenă dar nu le public acum pe toate.
În colaj din partea stângă sus sunt călușarii din Romos, în dreapta sus sunt cei din Voia.
În partea stângă jos sunt călușarii din Ardeu și în partea dreapta jos este ceata de călușari a Colegiului Național ''Aurel Vlaicu'' 
Cu călușarii din Voia, comuna Balșa am facut și un ''gif''.
Ei au mers doar in data de 25 decembrie. Am vorbit cu vătaful pe facebook însă nu a fost să ne întalnim.
În zona lor nu este semnal mobil și ei pe lângă satul Voia au mers si în satele invecinate.

- Joi, 24 decembrie 2015: satul Homorod, Geoagiu

Pentru data de 24 decembrie am planificat întâlnirea cu călușarii din Homorod. Anul acesta au fost în număr de șase cu vârste cuprinse între 16 si 26 ani. Muzica a fost susținută la vioară de către domnul Dorin Stoica din Orăștie. Vătaf a fost Alexandru Todea Nicolae. Colindele specifice au fost: Junelui, A fetei, În grădina raiului și Viflaime Viflaime. Jocul: Călușarul, Brâul și Romana. Iar fetele de la casele colindate jucate pe Învârtită și pe Hațegană. Strigături au foarte multe. Am sa scriu doar primul vers de la fiecare: "Fa-ma Doamne ce nu am fost, Fetele și fetele, Am o mândră ca nuiaua, Astă vară am fost la târg, Lung e drumul Vinerii, Frunză verde flori de plop, La lăliuță Mărioara, Astă vară la arat, Mândra mea mănâncă mult, Pe la noi pe sub șură, Ce faci Lae pe după paie, Fetele de pe la noi, Și așa zice popa nost, Hai la brâu la brâu la brâu". Strigătura cea mai strigată a fost: 
"Foaie verde flori de plop/ Călușari din Homorod/ Călușari cu păru creț/ Joacă primii pe județ."
Călușarii din Homorod au colindat 3 zile, în 24,25 și 26 decembrie. Pentru data de 24 au programat să meargă la neamuri și apropiați din Geoagiu, Orăștie și Vinerea. Pentru 25 decembrie la Cugir și Cindeni. Iar pentru data de 26 decembrie casele din satul Homorod. Eu am fost alături de ei doar în data de 24 decembrie. 
Într-o atmosferă de sărbătoare călușarii se strâng acasă la vătaf.
Înainte de plecare la loc cu semnal se verifică facebook-ul.
O poză de grup cu calusarii din Homorod (2015)
Călușarii se pregătesc de plecare.
Călușarii sunt pe drum spre Geoagiu.
Călușarii la prima casă.
Vătaful Alexandru le dă câteva indicații călușarilor.
Jocul călușarilor în curtea unei gospodării.
La unele gospodării călușarii sunt primiți cu mare drag și emoții.
Afară s-a lăsat o ceață foarte deasă. 
Fiind o iarnă făra zăpadă ceața era parcă de efect.
La o gospodărie după colindă și joc. Călușarii au fost invitați la masă. În timp ce serveau masa domnul Stoica le cânta la vioară cântece ”de masâ”.

Afară este noapte totală, singura lumina fiind cea din curtile si casele colindate.
Călușarii în Orăștie ajung și printre blocurile din Micro2.
Pe scarile blocului zdrâncanele călușarilor produc ecou. 
Călușarii s-au obișnuit cu mine și habar nu aveau cand le fac sau nu le fac poze. :)
În Orăștie, din zona Gării, strada Tudor Vladimirescu, Petru Maior și Micro2 am ajuns și în zona Zăvoi.
Târziu am ajuns și în Vinerea.
Era asa de târziu că dacă se mai găsea o poartă deschisă din zece era lucru mare.

- Vineri, 25 decembrie 2015: satul Bozeș, Geoagiu

Pentru prima jumătate de zi de vineri veritabilă si de 25 decembrie 2015 am ales satul Bozeș care aparține tot de Geoagiu. Numărul călușarilor de aici a rămas la patru. Trebuia sa fie cinci însă a intervenit un deces de familie la unul dintre călușari. Vârsta călușarilor este între 15 și 22 ani. Au fost puțini dar buni, foarte determinați și foarte apreciați. Muzica susținută de ”Liviu împăratu” din Geoagiu la vioară și de ”Guță” din Blaj la acordeon. Vătaful a fost Mircea Marian Urechian. Colinde specifice: Joinelu, Feciorița, Deale curții și A vânătorului. Jocul: călușarului și romana.  Ponturi la jocul călușarului: Ștearsa, Fuga, Balta, Întoarsa. Strigăturile sunt cam la fel cu cele ale cetei de călușari din Homorod doar că mai sunt în plus câteva strigături necenzurate: ”Fetele de pe la noi/ Fă-le doamne toate oi/ Și pe mine-un berbecuț/ Să le fac câte un mieluț.”; ”Vai de mine nu contează/ Mor oile de gălbează,/ Berbecii mor de căldură/ Fetele de dor de... gură.” sau ”Cand eram eu horderas/ Purtam pana-n colopas/ Si purtam pana pe stanga/ Noaptea ma iubeam cu mandra.” Pentru joc dar si pentru colinzi se fac repetiții cu 3-4 săptamani înainte alături de câte un pahar de vinars cald. Satul Bozeș este frumos tare, destul de mare, cu oameni faini și primitori. Călușarii au ales să colinde o jumătate din sat vineri in data de 25 și cealaltă jumătate de sat sâmbăta în 26 decembrie.
I-am găsit pe călușari chiar când treceau o puntiță pentru a colinda prima gospodărie din sat.


Poza de grup cu calusarii din Bozes (2015)

 În poză nu se vede dar afară a început să plouă.
La una dintre case m-am întâlnit și cu ceata de călușari a rromilor din Geoagiu.
Ceata de călușari a rromilor din Geoagiu a primit multe aplauze si aprecieri la festivalul din Orăștie.
 La aceeași gospodărie m-am întâlnit și cu un mic grup de colindători. Trei fete și trei băieți. 
Normal trebuia să mă întâlnesc cu mai multe astfel de grupuri si mult mai mari. Cei trei băieți când or să crească nu vor putea sa-și facă o ceată de călușari. 
Am așa un sentiment trist că acest obicei o să dispară peste câțiva ani.


În Bozeș, și satul, și oamenii dar și gospodăriile sunt foarte frumoase.
Chiar și vremea capricioasă a devenit una frumoasă.
Gospodăriile din care iasă fum și care au porțiile deschise este semn clar că așteaptă călușarii. Aici Vătaful este primul care intră.
Un fost călușar intră și el la joc.
La fiecare casă se joacă.
Dar la fiecare casă înainte de joc se colindă.
La casele cu semnul întrebării vătaful trimite pe unul dintre călușari în recunoastere.
Când călușarii au luat pauză de masă eu am plecat spre satul Voia. La ieșire din sat am fotografiat și biserica într-o lumină blândă.
La intrare în satul Ardeu unde urma să mă opresc la întoarcere din Voia m-am oprit să fac o poză la lumina apusului și într-o liniște de mi se auzeau bătăile inimii.
La ieșire din Ardeu spre Balșa am găsit un cer senin si un apus de zile mari.
Am trecut prin Balșa unde am aflat că până la urmă s-au strâns si aici o ceată de călușari. Din păcate nu am dat de ei. 
Am ajuns în satul Voia pe noapte și fără semnal mobil unde am gasit o ceată de călușari la magazin. Nu erau cei din Voia. Călușarii erau din Ardeu. 

- Vineri, 25 decembrie 2015: calusarii din Ardeu, comuna Balșa.

Călușarii din Ardeu sunt șase la număr cu vârste cuprinse între 13 și 23 ani. Muzicanții sunt veniți din Orăștie și Brad. Vătaf este Marius Boca fiind și singurul din sat, restul călușarilor sunt veniți la bunici, case de vacanță sau la neamuri din Ardeu. Colinde specifice: Junelu, Răurița, Ce strai domnu-i bunu, Ce sară-i da asta-i sara, Sfântul Nicolae, A Brigadirului. Jocul este cel obișnuit: Călușarul și Romana. La jocul călușarului ponturile nu au nume. Ponturile sunt numerotate și repetate de călușari cu câte 2-3 săptămâni înainte.

Călușarii au înțeles despre proiectul meu dar mulți oameni credeau că sunt de la ”ziar”.
Călușarii din Ardeu au plecat din Voia și au ajuns la o gospodărie din Almașu Mic de Munte.
O foarte frumoasă fată este jucată de unul dintre călușari.
Afară era umiditate mare dar a început sa fie și foarte frig.

Pentru că afară era foarte frig călușarii au mai fost invitați să joace și în case.





Poza de grup cu calusarii din Ardeu (2015)

Ce mi s-a părut interesant în această parte a fost faptul că în satul lor oamenii care sunt colindați se alătură călușarilor și merg prin vecini din casă în casă să colinde împreună. În această poză se vede o uliță aproape plină de vecini. La un moment dat într-o gospodărie am numărat în curte pe puțin 60 de colindători.

Aceasta este printre ultimile poze cu calusarii din Ardeu. Intr-un moment amuzant. 
Atmosfera era foarte frumoasă însă eu am început să simt oboseala, frigul și umezeala fapt care m-a făcut să mă retrag. Îmi pare rau tare. 
Aș mai fi stat până dimineața alături de simpaticii călușari. Toată stima si aprecierea pentru toți călușarii!

Video:
 * pentru calitate mai bună trebuie selectat pe youtube 1080p HD

- Călușarii din Homorod:
- Călușarii din Bozeș:
- Călușarii din Ardeu:

Nu știu dacă din poze se vede frigul dar in ultimul clip video cu o parte din colinda Răurița se vede cel mai bine.

Niciun comentariu: